Attitude


Indicatoren
De docent toont aan dat hij:



  • zelfstandig, creatief, maar kritisch gebruik maakt van mogelijkheden van ICT in het onderwijs;

Tijdens mijn lessen probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheden die de ICT mij biedt voor het vak biologie. In elk lokaal waar ik lesgeef is een beamer of smartboard aanwezig en de gebruik ik voor het tonen van animaties, van filmpjes en van presentaties zoals powerpoint, flipcharts en prezi. De animaties en filmpjes analyseer ik van te voren op niveau en bruikbaarheid voor de leerlingen.



  • flexibel is in het gebruik van ICT en onderwijs;

Soms merk ik tijdens mijn uitleg dat de theorie niet helemaal goed overkomt met de les zoals ik deze voorbereid heb of een 'woordelijk' voorbeeld komt niet helemaal aan. Vaak pak ik de computer er dan even bij en 'google' ik even naar afbeeldingen of filmpjes, zodat het duidelijker wordt. Daarnaast heb ik ook een lijstje met bronnen die ik bij een hoofdstuk zou kunnen raadplegen. Ook zorg ik ervoor dat, wanneer de digitale omgeving niet werkt, ik altijd onderwijs kan geven zonder deze middelen.



  • samenwerking zoekt met collega's die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren;

Alle docenten op het Nordwincollege hebben toegang tot de digitale leeromgeving Petear. Hier uploaden wij allerlei materialen die gebruikt kunnen worden door collega's en wij kunnen ook materialen van anderen gebruiken. Deze wisselwerking heeft een goede invloed op het inzicht in de mogelijkheden binnen de ICT, want elke docent benaderd dit weer op een andere manier.



  • op de hoogte is van ontwikkelingen op het gebied van ICT en onderwijs;

Op het Nordwincollege krijgen wij bijscholingen over de ICT omgeving op school. Momenteel zitten we in een ICT-transitie wat voor veel veranderingen zorgt. In februari hebben we een bijscholing gehad over het nieuwe besturingssysteem en in maart krijgen we twee bijscholingen over de nieuwe digitale leeromgeving welke het volgende schooljaar in gebruik wordt genomen. Hierbij wordt ook vooral gekeken naar de mogelijkheden die er zijn om ICT effectief te gebruiken in de lessen.

Via leraar24.nl houdt ik de ontwikkelingen ook goed in de gaten. Regelmatig wordt er beeldmateriaal of een artikel geplaatst met bruikbare informatie. Daarnaast wissel ik ook met collega's en medestudenten sites en programma's uit.



  • in staat is om binnen zijn concrete werksituatie te reflecteren op zijn eigen handelen en de vorderingen van leerlingen.

Met het systeem 'Eduarte' wat wij gebruiken op onze school heb ik de mogelijkheid om de vorderingen van de leerlingen te volgen binnen het gehele onderwijs. Dit programma geeft mij de mogelijkheid om cijfers in te voeren, cijfers te bekijken en notities toe te voegen. Ook heb ik de beschikking over bepaalde achtergrondinformatie van de leerlingen. 

Op mijn eigen handelen reflecteer ik door leerlingen actief te vragen wat ze van gebruikte filmpjes vonden en of het duidelijk was. Daarnaast laat ik ze schriftelijk feedback invullen en maak ik ook gebruik van enquetes (360 graden feedback) via It's Learning. Ik heb zelf veel parallelklassen, en als ik merk dat iets niet effectief werkt, of de leerlingen reageren er niet goed op, dan pas ik dit aan voor de volgende lessen.