Instrumentele vaardigheden

Indicatoren
De docent toont aan dat hij:



  • over algemene kennis van ICT beschikt en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer beheerst;

Zelf ben ik heel organisatorisch ingesteld en dit komt ook terug in het beheren van mijn bestanden. Op mijn computer werk ik met allerlei mappen waarin ik per onderdeel mijn documenten verdeel. Daarnaast beheer ik een aantal bestanden via Dropbox zodat ik ze, bijvoorbeeld met een assessment , openbaar kan maken en eventueel kan delen.

Ook binnen het ICT op het Nordwin maken wij gebruik voor geordende mappen, waarbij onder andere onderscheid gemaakt wordt tussen verscheidene leerwegen, onderbouw bovenbouw, verschillende vaksecties en dergelijke.



  • diverse hardware (beamer, digitaal schoolbord, digitale foto/videocamera) kan bedienen en aansluiten op de computer;

Bij vrijwel al mijn lessen maak ik gebruik van een digitaal schoolbord, welke ik gebruik ter ondersteuning van mijn lessen. Hier laat ik onder andere filmpjes, presentaties en afbeeldingen zien. Ook kan ik omgaan met videocamera's/digitale camera's. Regelmatig film ik mijn lessen met een camera van het Nordwin, waarna ik de bestanden naar mijn laptop exporteer.



  • kan omgaan met een tekstverwerker;

Voor vrijwel al mijn verslagen en opdrachten gebruik ik de tekstverwerken Word. Ik ben me bewust van de mogelijkheden die dit programma mij biedt en kan hier ook mee omgaan. Ik maak onder andere gebruik van tabellen, grafieken, afbeeldingen, automatische inhoudsopgaves en dergelijke.




  • kan werken met een spreadsheetprogramma;

Voor veel praktische vakken op de opleiding is het noodzakelijk om grafieken en tabellen te maken met spreadsheetprogrammas. Hiervoor gebruik ik gewoonlijk Excel. Ik kan hiermee verschillende grafieken maken en kan deze, waar nodig, ook exporteren naar het programma Word.



  • kan werken met presentatiesoftware;

In mijn lessen en tijdens mijn colleges maak ik veelvuldig gebruik van presentatiesoftware. Veelal gebruik ik het programma Powerpoint, maar tegenwoordig ben ik ook actief bezig met het gebruik van Prezi en het maken van flipcharts voor het smartboard. Ik vind het belangrijk om me ook in deze software te verdiepen, omdat hier weer nieuwe mogelijkheden zijn, welke het onderwijs voor leerlingen wellicht aantrekkelijker maakt.



  • zijn weg kan vinden op het web (internet) en kan omgaan met digitale communicatiemiddelen (bijvoorbeeld mail en web 2.0 toepassingen als Wiki, Weblog, Google docs);

Ik maak veelvuldig gebruik van het internet en weet ook hoe ik dit moet gebruiken om tot betrouwbare bronnen te komen. Voor mijn Natuurwetenschappelijk literatuuronderzoek heb ik onder andere gebruik gemaakt van Google Scholar, waarbij zoektermen zijn ingevoerd als Boleaanse operatoren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de termen AND, OR en NOT. Daarnaast heb ik een weblog bijgehouden tijdens mijn stage in het eerste leerjaar en heb ik een wiki gemaakt voor mijn assessment van het eerste jaar.



  • foto's, video's en audio digitaal kan maken en bewerken;

Voor mijn stage film ik veel lessen. Deze bewerk ik door er fragmenten uit te knippen en eventueel een titel en aftiteling toe te voegen. Ook maak ik compilaties van verschillende lessen. Het programma wat ik hiervoor gebruik is Windows Moviemaker. Aangezien deze website openbaar is, wil ik gezien de privacy van mijn leerlingen, het videomateriaal tijdens het interview laten zien.



  • kan werken met de elektronische leeromgeving, (leerling gerelateerde) administratieve systemen, (educatieve) software, portfoliosoftware, toetsservicesystemen;

Mijn school verwacht van mij dat ik digitaal de absenties kan regelen, de toets cijfers in kan voeren en notities over leerlingen toe kan voegen. Hiervoor wordt het programma Eduarte gebruikt. De leerlingen hebben zelf de beschikking over een mobiele applicatie, waarmee ze hun eigen voortgang ook kunnen volgen. Tevens zijn de ouders ook bevoegd om in deze omgeving te komen en hebben ze de mogelijkheid om hun kind te volgen binnen het onderwijs.

Daarnaast werken wij met de docenten in een digitale leeromgeving Petear. Hierin uploaden wij de materialen die we gebruiken in onze lessen, vinden we de agenda's voor vergaderingen en vullen wij de weekkaarten/planning voor de leerlingen in. Van digitale toetssystemen maak ik nog weinig gebruik. Zelf geef ik alleen in de onderbouw les en daar worden voor alle klassen de toetsen schriftelijk afgenomen. In de bovenbouw wordt wel gewerkt met het programma Wintoets. Wel werk ik zo nu en dan met het programma Socrative. Hierin toets ik de kennis van de leerlingen over de te leren stof.



  • kan werken met een arrangeertool voor digitaal leermateriaal.

Het digitaal leermateriaal arrangeren wij via de website Petear. Hierin zijn voor ons de mappen al aangemaakt en hoeven we alleen onze materialen nog up te loaden. Wel is het zaak om de materialen op de juiste plek toe te voegen. Tevens geeft deze werkplek ons de mogelijkheid om documenten aan te passen en gezamenlijk in documenten te werken. Zo vullen alle docenten het huiswerk voor de leerlingen in op de weekkaart. Dit is een gewoon
Word document waarin we met alle docenten van één leerjaar in werken. Dit heeft als grote voordeel dat je je als docent ook bewust bent van de week van de leerling betreffende de andere vakken.

Hiernaast heb ik ook gebruik gemaakt van wikispaces voor het maken van mijn portfolio. Hierbij heb ik alle competenties opgedeeld in verschillende categorieën, zodat alles overzichtelijk en makkelijk te vinden is. Dit zou je ook voor leermateriaal kunnen gebruiken. Momenteel worden wij ook bijgeschoold in de nieuwe omgeving en dan kunnen wij dit ook digitaal doen via onze elo. Zowel documenten, animaties als filmpjes kunnen hierin gezet worden in bepaalde studieroutes.